Mai bună decât o doză de Prozac: Bossa
Nova
Pasul următor este să găsiți un loc intim și
confortabil în care să vă puteți relaxa.
Momentul perfect: seara, la asfințit.
După ce ați parcurs aceste etape, luați paharul în
mână, pregătiți pentru o meditație pe tema iubirii și pe tema frumuseții, apoi
lăsați-vă cuprinși de ritmul dulce-amărui al acestui gen muzical fructificat și
popularizat de către brazilieni între anii 1950-1970.
Surprinzător sau nu, cunoaștem mai multe track-uri
bossa nova decât credem noi că știm.
Le putem asculta în hoteluri, în aeroporturi, restaurante ori în cafenele și
lounge-uri, sau în orice alt local. Având rădăcinile într-o epocă în care trupa
Beatles încă nu cucerise lumea, bossa nova e privită ca muzica menită să
scoată la iveală latura sofisticată, urbană a fiecăruia dintre noi.
Bossa nova are la bază un ritm mulat pe
samba.Totuși, spre deosebire de samba, noua tendință muzicală nu este acompaniată de pași de dans, ci
mai degrabă este caracterizată de versurile
cântate în șoaptă, care par să instige la meditație, la visare. Putem deduce
de aici că ritmul acesteia creează impresia de atmosferă preponderent boemă. Însăși
traducerea termenului configurează ideea de ”noul trend”, ”noul val”, iar
valorificarea acestui stil se datorează artiștilor din 1950, printre care João Gilberto, Johnny Alf și Antonio Carlos
Jobim. Primul cântec înregistrat, intitulat „Chega de Saudade” (1958) împrumuta
câteva elemente structurale de la un alt gen muzical brazilian numit choro (tradus ”scâncet”, ”lamentare”)
originar din secolul al 19-lea în Rio de Janeiro, un melanj între elemente
diverse, trecând în revistă modulațiile subtile, sincopele și contrapunctul. Compozițiile
de mai târziu au renunțat la această formă. De exemplu, Jobim folosea linii
melodice aproape disonante, cele mai cunoscute fiind cantecele de pe albumele Getz/Gilberto (1963) and Getz/Gilberto Vol. 2 (1964) compuse în colaborare cu Getz și Gilberto. Cea mai
mare contribuție la apariția și dezvoltarea acestui gen muzical a adus-o excentricitatea
lui João Gilberto. Dorind să
reușească în cariera sa muzicală, acesta se încuia adesea în dormitor sau în
baie și cânta ore în șir pe aceeași notă
la chitară, obsedat de ideea că trebuia să găsească o nouă modalitate de a
cânta la instrumente. În afară de chitară, João Gilberto a inovat și proiecția vocii. Înainte de a lua ființă ”noul
val”, cântăreții brazilieni foloseau stiluri stridente, care semănau cu vocile
puternice ale cântăreților de operă. Astfel, producția nazală se asemăna cu cea
a genului caboclo (tradiție folk din
NE Braziliei). Gilberto, însă, a
transformat toate acestea într-un șoptit subtil, într-o voce moale precum mătasea, fără vibrato. Primul single bossa nova
care a obținut recunoaștere internațională este probabil și cel mai popular din
toate timpurile: single-ul ”Desafinado”( ”Dezacordat”), compus de Antônio Carlos Jobim, a ajuns în topul Billboard datorită versiunii din 1962 a artiștilor
Stan Getz și Charlie Byrd. Cu toate acestea, succesul acestui stil este asociat
de multe ori cu interpretarea cântecului
”The Girl from Ipanema”(titlu
original în limba portugheză:”Garota de Ipanema”), compus în 1962 de același Antônio Carlos Jobim; un exemplu perfect al efectului euforic
transmis de bossa nova. ”The Girl from
Ipanema” nu reprezintă altceva decât descrierea jubilantă a a întâlnirii
compozitorului cu o femeie oarecare care
se îndrepta spre plajă; transpunerea mișcărilor sale unduioase și redarea în
versuri a frumuseții ei culminând cu afirmația artistului că ea este cea mai
frumoasă femeie pe care a văzut-o vreodată. Temele abordate în versurile
cântecelor includ pe langă frumusețea femeilor, dorul, iubirea și vitalitatea
tinereții. Într-adevăr, compozițiile bossa
nova reflectau dragostea, venerau plaja și femeile drăguțe, creând impresia
că tematica acestora se rezumă la creionarea vieții boeme a artiștilor, și nu la
povestirea vremurilor de restriște a brazilienilor, așa cum era cazul
compozițiilor de samba, un gen muzical popular în rândul clasei muncitoare.
Totodată, muzica ce a acompaniat primul val de versuri
bossa nova, deși unică, folosea aceleași coarde alterate folosite și în muzica
de jazz, combinate însă cu bătăile de tobă caracteristice muzicii samba. Bossa nova a fost influențată și de
blues, dar în ceea ce privește structurile armonice, popularul stil brazilian
are mai multe în comun cu jazzul, de la care a preluat utilizarea sofisticată a
instrumentelor cu coarde. În mod ironic, acest stil muzical asociat cu o
infuzie de complezență este considerat responsabil pentru nașterea muzicii de
protest din anii `60, care denunța tumultul politic din Brazilia; protest care
a reușit să conducă la lovitura de stat din 1964. După aceasta a urmat o nouă
generație de muzicieni bossa nova.
Muzica compusă de aceștia era radical diferită de cea creată de primul val de
artiști prin faptul că descria condiția populației braziliene și blama
instalarea proaspătului guvern militar. Pe deasupra, acest nou val de muzică
avea un caracter patriotic, ceea ce predecesorului îi lipsea. Acesta nu doar că
transmitea vicisitudinile la care erau supuși brazilienii, ba chiar expunea
viața din regiunea nord-estică a țării, frecvent devastată de secetă; iar muzica
compusă să acompanieze versurile lor se folosea de instrumente tradiționale sau
împrumutate din alte genuri ale repertoriului brazilian, cum ar fi cel de
samba, ascultat deseori în mahalale. Așadar, intersectat cu mișcările politice
de la începutul anilor `60, stilul bossa
nova a devenit treptat din ce în ce mai nevrotic, iar versurile mai încărcate
tematic.
În prezent, această oază de muzică liniștitoare,
reconfortantă a fost adoptată și de trupe din afara Braziliei precum Nouvelle
Vague și Koop, sau de către alți artiști și trupe precum Nova, aducând noi
abordări în interpretare. Alte hituri care au
la bază tehnici de bossa nova sunt ”Break on through”(1967) a trupei The Doors; ”Jesus to a child”(1995) a
lui George Michael și ”Mas Que Nada”(2005) a grupului Black Eyed Peas.
Pentru relaxare
recomand cântecele anti-stress ”Don’t go” și „Dance with me” ale trupei
Nouvelle Vague, „Island Blues” ale trupei Koop, grupul Nova cu „Desafinado”, „Triste” și
”Insensatez” ș.a.m.d.
Lăsând
la o parte imaginea conturată de-a lungul timpului că bossa nova nu reprezintă altceva decât o muzică acompaniată de
sorbitul unor cocktailuri, originile braziliene ale acesteia sunt adânc înfipte
într-o tendință modernistă și revoluționară care a oglindit idealismul radical
al țării de la începutul anilor `60 ai secolului trecut.
No comments:
Post a Comment